Beoogd Concerncontroller

Wij zoeken een gezaghebbend Concerncontroller die zijn sporen verdiend heeft in het openbaar bestuur. Het team Concerncontrol bestaat straks uit een beperkt aantal formatieplaatsen en is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en functioneren van een samenhangend systeem van control. ‘In control’ is een belangrijk speerpunt in de gemeentelijke organisatie. Samen met jouw team adviseer jij bestuur, directie en management over de doeltreffendheid en doelmatigheid van de risicobeheersing, naleving van gestelde wet- en regelgeving en de kwaliteit van (bestuurlijke) informatievoorziening.

Dit ga je doen

De taken op het gebied van concerncontrol worden onttrokken aan de afdeling financiën en worden ondergebracht in een nog te vormen team concerncontrol dat rechtstreeks gepositioneerd is onder de gemeentesecretaris. Dit team is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, onderhouden en functioneren van een samenhangend systeem van een control-model gericht op:

  • Realiseren van strategische doelstellingen binnen de gestelde financiële-  en beleidskaders
  • Effectieve en efficiënte bedrijfsprocessen.
  • Borging van het integraal systeem van risicomanagement.
  • Naleving van wet- en regelgeving, beleidskaders en procedures.
  • Betrouwbare (bestuurlijke) informatievoorziening.

Als Concerncontroller ga je bouwen én beheren en balans houden tussen basis op orde én innovatie.
Het uitvoeringsplan, dat op dit moment wordt opgesteld door de kwartiermaker concerncontrol, geeft daarbij de koers aan voor de komende jaren. Deze koers kent in elk geval 2 doelen: 

  • De organisatie is in control.
  • Gemeente Maastricht kan jaarlijks een ‘in control-statement’ afgeven.
Hiervoor vervul je de volgende rollen:
  • Je smeedt van de medewerkers een team met meerwaarde voor de hele organisatie en zorgt voor een heldere positionering van het team.
  • Je signaleert tijdig maatschappelijke ontwikkelingen, bestuurlijke en/of politieke druk, behoeften en gevoeligheden en vertaalt deze naar concrete acties, beleidsvoorstellen en/of alternatieven voor de gemeentesecretaris en portefeuillehouder.
  • Je overtuigt, adviseert en coacht de organisatie bij de inrichting en implementatie van het control-model.
  • Door jouw open en transparante houding zorg je voor een prettige onderlinge sfeer binnen het team en stimuleer je een goede connectie en heldere communicatie met de rest van de organisatie.  

Dit breng jij mee

  • Je beschikt over een afgeronde universitaire opleiding op financieel of bedrijfseconomisch gebied.
  • Je hebt expertise en ervaring in het brede, integrale werkveld van governance, compliance, risk & control en audits binnen een politiek bestuurlijke omgeving.
  • Je hebt ervaring als gezaghebbend professional in complexe organisaties.
  • Je hebt ervaring met organisatieverandering.
  • Je beschikt over strategisch inzicht en hebt het vermogen om te schakelen tussen strategie en uitvoering.

Dit ben jij

  • Omgevings- en organisatiesensitief
  • Een onafhankelijk denkende, vertrouwenwekkend adviseur
  • Stevig en rolvast
  • Een energieke verbinder met visie
  • Een resultaatgerichte en daadkrachtig strateeg
  • Je inspireert en brengt enthousiasme over

Dit bieden wij jou!

Bij de gemeente Maastricht vind je een werkomgeving die jou stimuleert om het maximale uit jezelf te halen. Het betreft een nieuwe functie die nog beschreven en gewaardeerd moet worden. Inschaling en beloning vindt daarom plaats afhankelijk van opleiding en ervaring van de kandidaat.  
Onze arbeidsvoorwaarden zijn geregeld volgens de CAO gemeenten.

Een assessment kan onderdeel uitmaken van de procedure.

Medewerkers van de gemeenten Maastricht, Heerlen, Sittard-Geleen en Provincie Limburg gelden als interne kandidaten.

Ben je enthousiast?

Eerst meer weten? Neem dan contact op met Gert-Jan Kusters
Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur
Telefoon: 06-29544943